Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

torsdag 15. september 2011

Frokostkjolen

Da min mor var 22 år gammel, sydde hun en blå og blomstrete kjole til seg selv. Det var i 1980. Kjolen var et eksamensprosjekt på Husflidskolen (hihi!), og oppgaven gikk ut på å lage noe nytt med utgangspunkt i noe gammelt. Min mor fikk et forkle av sin mor, og hun tok symaskinen fatt, og mer enn tredve år senere er resultatet like fint.

I mellomtiden er jeg blitt 24 år gammel. Nå passer kjolen til meg.

Den har stort skjørt med små blomster på og blå bord nederst...


...og skrå søm i overgangen fra livet til skjørtet...


...og et midjebelte i samme stoff som skjørtet, som man kan knyte i ryggen...


...og mange fine, hvite knapper.


Kjolen fikk være med til New York i sommer. Jeg hadde nemlig bestemt at jeg skulle føle meg fin hele ferien igjennom, og jeg føler meg nesten aldri så fin som når jeg har på meg denne! Dessuten hadde jeg en plan for denne kjolen, for at den skulle komme til sin rett. Jeg sto opp tidlig en morgen og fant frem strykejernet på hotellrommet.


Så tok jeg på meg søte pulsvanter og leppestift, og så kjøpte jeg frokost i papirpose og kaffe i hvit ta-med-kopp.


Skjønner dere hvor jeg er på vei? Eller rettere sagt, hvor veien gikk?

Til den glamorøse drømmen på Fifth Avenue!


Foran fasjonable Tiffany's, midt på Manhattan, i morgensolen. Der var vi fine og glade sammen, kjolen og jeg.


For de som ikke har sett klassikeren Breakfast at Tiffany's med udødelige Audrey Hepburn - åpningsscenen er slik:



Man kan ikke besøke New York første gang uten å spise frokost utenfor Tiffany's. I hvert fall kunne ikke jeg det! Heldigvis var Jonasflotte snill nok til å bli med, og til å ta bilder og bære over med meg der jeg svinset rundt og hvinte.

Kjæresten min er omtrent like bra som frokostkjolen er fin. Det sier sitt, synes jeg.

20 kommentarer:

  1. Jeg kunne heller ikke besøkt NY uten å spise frokost utafor Tiffany's. Audrey er så fin! Og du også!

    SvarSlett
  2. For ein nydeleg kjole! Den passa jo heilt perfekt :)

    SvarSlett
  3. Så morsom lesning! Du er (nesten) like fin som Ingvild var i kjolen, og jeg lo rett ut og så deg for meg da du svinset rundt og hvinte! Really made my day, that one...

    Far

    SvarSlett
  4. For en nydelig kjole! Så moro at tante laget den.

    Frokost på Tiffanys hører med. Veldig bra at dere dro dit!

    SvarSlett
  5. Åh, så utrolig gøy! Og du må hilsa mora di å si at kjolen var utroligutrolig fin!

    SvarSlett
  6. " carol ve lavan zé a tzéva cheanou ":( bla og hvit er flagge for oss); som enkelhet, og stralende lys , henhold til dine meritter fortjener en open bok for Jonas vaere for deg!! gjor oss til denne filmen sommerfluger i magen! petit poème :("ein lo raata ralom pé lo amar et a yéled a zé. ....al kaher hou omrim bimi kedem ahav kévavat ma?ma ) :"-aucun oeil n'a jamais vu , aucun rève n'a jamais révé aucune bouche n'a jamais parlé cet enfant !. on disait aux temps antiques: Aimé comme la prunelle de ses yeux . Aimer".... for sure that's from you to Jonas!! ces couleurs me rapellent aussi celles que portait ma femme dans les années 80.... , je suis inquiet ,avez vous reçu mon livre , et... ? vennlig bruno

    SvarSlett
  7. Så flott den er, og så flott du er i den! <3 Frokost på Tiffany's, det er jo bare noe man bør gjøre.

    SvarSlett
  8. Utrolig søt kjole :)

    SvarSlett
  9. hihi! var det mange andre der som spiste frokosten sin? fin kjole!

    SvarSlett
  10. Så søt og fin. Nesten like søt og fin som det du er. Og sammen kan jo ikke det bli noe annet enn nesten helt perfekt!<3

    SvarSlett
  11. Åh, den kjolen var berre nydeleg! Kjærasten din må derfor vere veldig bra. Og det er han sikkert!

    SvarSlett
  12. Sinnsykt fin kjole!! Og du var vakker i den..
    Har vært i NY to ganger og ikke spist frokost utenfor Tiffany's, men nå vet jeg hva jeg skal gjøre neste gang ;-)

    SvarSlett
  13. Du verden! Den kjolen e jo verdas beste blanding av heimelaga, gammaldags og moderne! Og du kler den himla gødt, altso. Mammaen din e flink, altso:)

    SvarSlett
  14. Den var virkelig søt! snittet var nydelig. Din lille Audrey ;p

    SvarSlett
  15. Åh, så utrolig fin kjole! Du kledde den virkelig :) Den gangen jeg besøker NY for første gang står det øverst på listen min å spise frokost utenfor Tiffany's. En av favorittfilmene mine i hele verden, som jeg kan se om og om igjen. Audrey <3

    SvarSlett
  16. Tusen takk, alle flottinger! Tipper Mor synes det er veldig koselig å titte litt i dette kommentarfeltet!

    Far: Hihi, skulle bare mangle at hun var enda finere!

    Bruno: Takk, så søtt dikt! Ja, jeg fikk pakke denne uken! Merci beaucoup!

    tinekatrine: Jeg var alene om frokosten akkurat denne dagen, men det er visst ganske populært å leve ut denne lille drømmen. Jeg fikk mange vitende blikk og smil fra folk som gikk forbi - de skjønte hva som foregikk, hoho!

    Hege: Heldigvis så kommer nok Tiffany's til å være der omtrent til evig tid, så man har alltid muligheten!

    Åshild: Filmen er ikke min favoritt, faktisk, men Audrey er så tidløst søt og flott!

    SvarSlett
  17. Veldig kult, Synne! Superfin kjole. Og hansker!

    SvarSlett
  18. Du ser fantastisk ut i den kjolen!

    SvarSlett
  19. Utrolig flott kjole! Og den satt jo som et skudd på deg. Herlig New York-bilde! :)

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!